Monday, December 3, 2018

Kashmir 2019! First draft of "copy-paste" research for the trip to Kashmir, From Malaysia

Well these few days have been well fitted and busy day for me. but regardless, the idea of going to Kashmir has popped up, and refuses to go away.

And after a few mouse clicks, it is finally here. a simple draft of an itinerary someone made, and share in a local facebook group.

@Marzuki Mustaffa, you're the man. Up top!
-----------------------------------------------

Trip Kashmir 16 - 27 Oct 2017
6 orang. Pengangkutan: Innova

Day 1 KL - Delhi > Flight Air Asia
Day 2 Delhi - Srinagar > Flight Air India
Day 3 Srinagar- Pahalgam
Day 4 Pahalgam-Gulmarg-Srinagar
Day 5 Srinagar-Sonamarg - Kargil
Day 6 Kargil - Leh
Day 7 Leh
Day 8 Leh-Pangong Lake
Day 9 Pangong Lake-Nubra
Day 10 Nubra - Leh
Day 11 Leh - Delhi > Flight Jet Airways
Day 11 Delhi- Agra
Day 12 Agra- Delhi
Day 12 Delhi - KL > Air Asia
#kekashmirkekita
Tip 1:
Untuk domestic flight dari Delhi ke Srinagar (Kashmir) elok cari flight dari Air India, Jet Airways atau Vistara saja kerana tak perlu tukar airport. Apabila kita dr KUL sampai DEL, kita mendarat di Terminal 3, Indira Ghandi International Airport - IGI Airport. Apabila kita beli tiket domestic company lain seperti GoAir, IndiGo dan SpiceJet, kita kena naik di Terminal 1C Domestic Airport, dalam 5km dr International Airport. Ada free shuttle ke sana. Masa diambil dlm 20-30minit.
Tip 2:
Check in luggage
Air India 25kg
Jet Airways 15kg
Vistara 15kg.
GoAir, IndiGo, SpiceJet - 15kg
>nak beli domestic flight kena hati hati. Tengok time betul2. Direct flight ke 1 stop. Direct flight hanya 1jam 25min. 1 stop mengambil masa sampai 5-6 jam.
>Dari Airport Srinagar ke Delhi, Airport Leh ke Delhi, semua barang kena check in, tiada hand carry kecuali powerbank, barang letronik.
Tip 3:
Ada 2 jenis simcard yg boleh dibeli kat airport iaitu Vodafone dan Airtel. Harga dalam INR1100. Dlm 2 jam akan aktif. Lambat beli, akan aktif besok pagi. Simcard beli di Delhi hanya boleh guna di Delhi dan Agra serta Jaipur.
Kat Kashmir memang tak boleh guna simcard yg kita beli di Delhi kerana tu peraturannya. Banyak sekatan dlm komunikasi di Kashmir. Kalau beli simcard di Kashmir perlukan 3 hari untuk diaktifkan, mungkin juga lebih dan juga mungkin tak di luluskan. Bukan semua kawasan Kashmir ada line. Jadi tak perlu kot kita bazirkan rupee utk simcard ni. Gunakan aje wi-fi kat hotel.
Tip 4:
Kalau ke Leh, Ladakh dari Srinagar pastikan berehat sehari di Leh supaya badan tak letih dan tak kena AMS.
Day 2 Leh ke Pangong Lake via Changla Pass altitude 5200m. Boleh tidur di tent atau hotel yg berdekatan. Sebelum sampai, guide akan register kita di pondok polis.
Day 3 Pangong Lake ke Nubra via Diskit. Nubra Valley. Camel Ride. Sepanjang laluan ni view cantik. Laluan tepi sungai yg airnya amat jernih. Air yg cair dr salji. Bulan Jun hingga ogos laluan ni banjir sebab salji yg cair dr gunung di tepi laluan. Aliran air banyak. Boleh lihat di kiri kanan laluan tersebut.
Day 4 Nubra ke Leh via Khardungla Pass altitude 5300mtr. Laluan yg tertinggi di dunia yg boleh dilalui kenderaan. Ada cafe kat atas sana. Sebelum tu kena berhenti di North Pullu untuk register nama. Kat area tu dah boleh lihat Yark yg org bela. Route ni tak jauh. Dlm jam 1pm dah boleh sampai Leh.
> kalau nak shopping kat Leh, laluan belakang dataran Leh tu banyak kedai lagi.
> kalau tak bawak jaket tebal, boleh cari kat kedai bundle. Murah.
> kat pekan Leh banyak kedai outdoor.
> siapa yg suka produk Himalaya, kat Leh boleh cari. Amat murah.

No comments:

Post a Comment